Dungeon & Dragons Online

Jak dopadlo očekávané MMORPG z nového D&D prostředí? Dokáže vás odtrhnout od takových pecek jako World of Warcraft, EverQuest II či Guild Wars? Stojí za váš drahocenný čas a peníze?

 

 

Úžasné prostředí Dungeons & Dragons si zamilovali lidépo celém světě a RPG zvučných jmen jakoBaldur's GateNeverwinter Nights nebo Greyhawk: The Temple of Elemental Evil si za vzor vzaly právě jeden z D&D světů. Proč tedy nezkusit štěstí i v oblasti oblíbených MMORPG?World of Warcraft sice zbožňují miliony hráčů, ale to neznamená, že by zde nezbylo místo pro další onlinovky. Virtuální hrdinové plní servery prvního a druhého dílu EverQuestu, spoustu nadšenců získalo akční MMORPG Guild Wars s nedávno vydaným datadiskem a objevují se i netradiční kousky jako například vesmírné EVE Online, infantilní R.O.S.E. Online nebo RF Online.

K mnoha vývojářským týmům specializovaným na MMORPG patří i Turbine Entertainment, který si největší slávu vychutnal se spuštěním Asheron's Call. Druhý díl stál už bohužel za starou bačkoru, což však autory neodradilo od tvorby dalších dvou onlinových her na hrdiny - Dungeons & Dragons Online: Stormreach a The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar. Spuštění MMORPG z prostředí Pána prstenů je plánováno na letošní zimu a DDO se už od března vyhřívá na pultech obchodů. Zájem hráčů však očividně neodpovídá představám vývojářů ani společnosti Atari, neboť nedávno došlo k vydání sedmidenní trial verze, jež má virtuální hrdiny nanový projekt nalákat. Také vám to přijde podezřele uspěchané? Kde asi inženýři z Turbine Entertainment udělali chybu?

Dungeons & Dragons Online: Stormreach Dungeons & Dragons Online: StormreachDungeons & Dragons Online: Stormreach

Dungeons & Dragons Online: Stormreach

Krušné začátky
Dungeons & Dragons Online dáte sbohem Forgotten Realms a nahlédnete do nového světa Eberron z pera fantasy spisovatele Keitha Bakera. Celá hra se již na první pohled radikálně odlišuje od ostatních MMORPG, neboť se odehrává ve městě Stormreach a jeho blízkém okolí. Zapomeňte tedy na prozkoumávání obrovského světa jako v případě World of Warcraft nebo EverQuest II. Zde budete pouze přecházet z jedné městské čtvrti do druhé a čas od času nahlédnete do speciálních "adventure" zón (např. Waterworks v přístavní čtvrti nebo ostrov pirátů severně od hlavního města). Ve městě narazíte na počítačem řízené postavy, s nimiž prohodíte pár slov a na oplátku dostanete různé úkoly. Budete zabíjet, eskortovat, krást a zachraňovat - to vše v rámci instancovaných dungeonů ve městě. Mladík sedící před kanálem vypráví o bestii, kterou je třeba odpravit. Vlezete tedy do stok a hurá do boje. Chlapík popíjející v hospůdce by rád zlikvidoval bandu hazardních hráčů, tak proč mu nevyhovět? Vyjdete na ulici a o pár kroků dále již narazíte na jejich doupě.

Novému dobrodružství v Eberronu tradičně předchází tvorba postavy. Vytvoření virtuálního hrdiny či hrdinky je však v porovnání s ostatními MMORPG mnohem složitější. Na výběr máte pět ras (Human, Elf, Halfling, Dwarf a Warforged - zbrusu noví mechaničtí tvorové) a devět starých známých povolání (Fighter, Paladin, Barbarian, Rogue, Ranger, Cleric, Wizard, Sorcerer a Bard). Jakmile zvládnete první složité rozhodnutí, jakým hlavním směrem se vaše postava bude ubírat, přijde na Dungeons & Dragons Online: Stormreachřadu klasická úprava vzhledu, od barvy pleti a účesu až po jizvy na tváři a sexy piercing na nose. Veškeré další nastavování á la D&D mohou začátečníci hodit za hlavu a ponechat si vygenerovaný model. Všichni ostatní by však rozdělení bodů do základních vlastností nebo skillů a výběru featů měli věnovat náležitou pozornost. Zapojíte mozkové závity, někde trochu uberete, jinde malinko přidáte a váš miláček je na světě.

Jakmile odstartujete samotné dobrodružství, váš hrdina či hrdinka se zrodí na molu v malé přístavní lokaci Smuggler's Rest. Zde vás tutoriálové úkoly a texty dokonale seznámí s ovládáním a herními principy. Splníte pár questíků, naučíte se bojovat, kouzlit a provádět další vylomeniny, a jakmile budete připraveni, nastoupíte na palubu lodi plující vstříc městu Stormreach. Již v počáteční oblasti zjistíte, že Dungeons & Dragons Online se hraje trošku jinak, než na co jste u MMORPG a D&D titulů zvyklí. Zapomeňte na stereotypní aktivování vybraných skillů, tahové souboje a plánování akcí - na řadu přichází realtimová řežba, která však funguje překvapivě dobře. Pomineme-li lagy, pod jejichž nápory se herní servery občas zmítají a maří hrdinné výpravy za poklady skrytými pod eberronskou půdou, můžeme s klidem prohlásit, že v bojích se dá poměrně slušně taktizovat. Každá postava má v partě (maximálně šest členů - kromě raidu) vlastní místo, a pokud se nedrží svého kopyta, brzy se všichni odporoučí na věčnost. Bojovníci chrání ostatní před drtivými útoky nepřátel, mágové z povzdálí metají vražedné firebally a zlodějíčci odhalují i zneškodňují pasti a provádí drtivé útoky zezadu.

Dungeons & Dragons Online: Stormreach Dungeons & Dragons Online: StormreachDungeons & Dragons Online: Stormreach

Dungeons & Dragons Online: Stormreach

Jeden problém střídá druhý
Zní to pěkně, že? Pro skutečné hráče na hrdiny hotová rajská hudba! Pokud však tušíte zradu, přičtěte si za odměnu pár zkušenostních bodů. Vzhledem k tomu, že je naprostá většina dungeonů navržená pro skupiny dobrodruhů, jako vlci samotáři si neškrtnete. Jakmile se tedy připojíte do hry, přichází na řadu pátrání po volných hráčích, s nimiž byste se spojili. Pokud se napojíte ve špičce (tzn. ve večerních hodinách přes týden nebo o víkendu), dobrovolníky většinou najdete zcela bez problémů. V ostatních případech se vám však může stát, že si zkrátka nezahrajete, jelikož nebudete mít s kým. A to je v případě titulu, za jehož provoz odvádíte pravidelné měsíční poplatky, přímo do nebe volající!

Další nepříjemnosti přináší možnost opakování již hotových úkolů. Ty můžete plnit ve třech stupních obtížnosti (normal, hard a elite), přičemž za nejtěžší jste odměňováni jednorázovým 50% zkušenostním bonusem. Pokud tedy od začátku nehrajete se stálou partou, do většiny instancí se podíváte ve společnosti hráčů, kteří už dobře vědí, kudy vede nejkratší cesta k cíli, kde se nachází truhlice s pokladem a kde je zapotřebí přeskočit, podlézt či zcela odstranit past. Dungeony jsou skvěle navržené, nepostrádají chvilky napětí, spoustu tajných místností a chodeb ani přepadové momenty, ale veškerý roleplaying je v háji ve chvíli, kdy jste o všem již předem informováni zkušenými hráči. Na co je v partě zloděj, když tupý barbar ohnivou pastí ledabyle proběhne, jelikož moc dobře ví, že o kousek dál se nachází oltář, u něhož načerpá nové síly? S tím ostatně souvisí i malá účinnost mnoha pastí - kdyby byly všechny "save vs. death", každý by si práce zlodějů hned jinak vážil.

Pokud se tedy pro Dungeons & Dragons Online rozhodnete, raději se domluvte s několika kamarády, s nimiž si poctivě projdete jeden dungeon za druhým. Čeká vás nezapomenutelný zážitek - při procházení temnými kobkami situaci komentuje hlas "pána jeskyně" a dodává dungeonům nezapomenutelnou atmosféru. S ostatními hráči v partě se můžete domlouvat jak písemně, tak i prostřednictvím integrovaného voice chatu, jemuž nelze nic vytknout. Po několika minutách v akci budete ve hře až po uši a okolní svět pro vás přestane existovat, za což si vývojáři zasluhují slova v chvály. Jakmile však začnete hrát v tzv. pickup grupách (party náhodných hráčů), klesne zážitek ze hry zhruba o polovinu.

Dungeons & Dragons Online: Stormreach Dungeons & Dragons Online: StormreachDungeons & Dragons Online: Stormreach

Dungeons & Dragons Online: Stormreach

Málo obsahu za hodně peněz
Dungeons & Dragons Online se od ostatních MMORPG liší i získáváním zkušeností a maximálním počtem úrovní. Zatímco veWorld of Warcraft se nedostanete výše než na šedesátku, ve druhém díluEverQuestu se bez datadisků zastavíte na padesátce a Guild Warsvás nepustí přes dvacítku, v Eberronu je zkušenostním stropem desátý level. Při skutečně intenzivní pařbě projdete všechny dungeony a dosáhnete maxima běhemjednoho měsíce. Pak vám nezbývá než opakovat staré známé questy ve snaze získat tu nejlepší výbavu nebo založit novou postavu a celé dobrodružství si zopakovat v jiné roli. Pokud to s hraním nebudete přehánět, můžete se po Stormreach potulovat maximálně tři měsíce. Vzhledem k tomu, že životnost ostatních MMORPG se nepočítá na měsíce ale roky, projeli to v Turbine Entertainment na celé čáře.Dungeons & Dragons Online by to mnohem více slušelo bez pravidelných měsíčních poplatků, což mohou potvrdit i autoři Guild Wars, kteří s tímto průkopnickým modelem sklízejí velký úspěch.

Co se samotného vývoje týče, každá úroveň je rozdělena do pěti tříd (rank 0 - 4). Zkušenostní body tentokrát nedostáváte za zabité nepřátele, ale pouze za splněné úkoly nebo různé bonusy, na které při prozkoumávání dungeonů a "adventure" zón narazíte. Celkový počet je odvozován třeba podle toho, kolik tajných místností jste objevili, jaké jste splnili bonusové úkoly a jestli někdo během dobrodružství zemřel a musel být oživován u oltářů. Nutno podotknout, že za smrt je zde nemilosrdný postih v podobě zkušenostního dluhu, a tak byste zejména v pokročilých fázích hry měli dávat velký pozor. Tento způsob odměňování má své světlé i stinné stránky, ale rozhodně celkově podporuje zmiňovaný roleplaying. Parta zlodějů nemusí přeci všechny zabíjet - stačí se šikovně proplížit, ukrást kýžený předmět a po práci zajít do hospody na jednu dvě tři medoviny.

Horší je to bohužel s množstvím předmětů, kterých je zde v porovnání s ostatními MMORPG žalostně málo. Autoři se drží klasického D&D, kdy méně je mnohdy více, což však nelze použít v případě onlinovky, kde všichni očekávají tuny různých zbraní, brnění a dalších užitečných věciček. Ale budiž, i na tento způsob si po pár dnech hraní zvyknete a budete se upřímně radovat z každé nové věci, která se vaší postavě hodí do výbavy. Co však autorům neodpustíte, je náhodně generovaný obsah truhel a rozdělování předmětů mezi jednotlivé členy party. Mágové jako na potvoru dostávají štíty a těžká brnění, zatímco bojovníci jsou odměňováni magickými róbami. Jistě si dokážete představit to znechucení, kdy po hodině pachtění v dungeonu obdržíte věc, jež se vám ani trochu nehodí, a tak jí za mrzký peníz střelíte u nejbližšího obchodníka. Je pravdou, že jí můžete prodat ostatním hráčům, ale máte na to snad čas a chuť?

Dungeons & Dragons Online: Stormreach Dungeons & Dragons Online: StormreachDungeons & Dragons Online: Stormreach

Dungeons & Dragons Online: Stormreach

Poslední záchrana
Budeme-li upřímní, ani interface nám v Dungeons & Dragons Online nepadl nijak zvlášť do oka. Jednotlivá okna sice můžete posouvat a naskládat je dle vašeho gusta, ale přesto nejde o žádný zázrak. Korunku tomu pak nasazují ikony všech předmětů, jež jsou vyloženě odporné a bez popisku mnohdy ani nelze poznat, co jimi autoři vlastně chtěli znázornit. Situaci tedy nakonec zachraňuje vynikající grafické zpracování, jež dosahuje špičkových kvalit hlavně v některých dungeonech. Kouzla osvětlují okolní prostor a starají se o úžasnou hru světel a stínů. Ve hře nenarazíte pouze na temné, zatuchlé kobky plné obrovských pavučin. Spatříte podzemní města, řeky, posvátná místa i démonické svatyně, v nichž hraje všemi barvami i magií prostoupený vzduch.

Škoda, že podobným způsobem nemůžeme vychválit zvukovou stránku hry, která dopadla bohužel o poznání hůře. Ve městských zónách se opakují stále stejné skladby, NPC postrádají dabing a vysílaným kouzlům chybí pořádné magické formule, jež by ještě více prohloubily hutnou atmosféru nastartovanou vizuálními orgiemi.

Dungeons & Dragons Online: Stormreach Dungeons & Dragons Online: StormreachDungeons & Dragons Online: Stormreach

Klady a zápory

 

 
Plus kvalitní roleplaying
Plus vynikající grafické zpracování
Plus nezapomenutelné dungeony

Mínus nechutně krátké MMORPG
Mínus nedostatek předmětů
Mínus málo hráčů mimo špičku

 

Verdikt
Jak to tedy s novou D&D onlinovkou nakonec dopadne?Dungeons & Dragons Onlinerozhodně má co nabídnout, ale skupina oslovených hráčů je velmi úzká. Ve své podstatě kašle na samotářské vlky i PvP šílence a zaměřuje se pouze nafanoušky klasického roleplayingu. I těm však připravuje několik nepříjemných překvapení, jimiž jim může veškerý pozitivní zážitek ze hry zkazit. Turbine Entertainment by udělali nejlépe, kdyby hru zbavili měsíčních dotací a nechali si zpoplatnit vyvíjené moduly. V dubnu vydaný Dragon's Vault přinesl 15 nových dungeonů a raidový (12 hráčů) lov na draka. Na letošní výstavě E3 byl oznámen vývoj druhého modulu nazvaného Twilight Forge. Ten nabídne novou rasu drowů (temných elfů), nové dungeony pro party hrdinů a další raid, na jehož konci vás čeká Warforged Titan. Kromě toho se dočkáte přidaného sólo obsahu pro samotářské hráče. V dalších modulech autoři plánují zvýšení levelového stropu nebo PvP obsah. Zda vám to však stojí za měsíce čekání a spoustu peněz v poplatcích, to si budete muset rozhodnout sami.