Age of Conan

Pokud máte rádi svět Conana, dobrý počítač a dostatek času, račte vstoupit.

  • .Chytrý soubojový systém
  • .Grafika a vynikající soundtrack
  • .Hodně chytlavé
  • .Málo obsahu na vyšších úrovních
  • .Nedodělky, náročnější na HW

 

 

Vítáme vás u recenze Age of Conan. Vzhledem k tomu, že MMORPG hry v podstatě nelze dohrát, dokud její autoři přidávají nový obsah, a posoudit kvalitu a úspěšnost hry můžeme, s klidným svědomím, až po několika měsících, rozhodli jsme se vám naše zkušenosti zprostředkovávat průběžně. Osobně považuji za největší zážitek v MMORPG právě začátky, kdy hráči nový svět ještě objevují, osvojují si finty v soubojích a povolání teprve čekají na svoji normalizační vyvažovací dávku.

Část první (26.5.2008)
Po pěti letech vývoje nese Funcom svoji kůži na trh a věří, že jejich svět pro dospělé je natolik poutavý, aby si po několik příštích let udržel dostatek hráčů. Ještě než do světa podle Roberta E. Howarda vstoupíme, čeká nás nezbytná tvorba postavy. Na výběr jsou tři rasy a celkem dvanáct povolání, která zastupují čtyři obvyklé archetypy (voják, mág, léčitel, zloděj). Už zde někteří kolegové strávili několik desítek minut, protože kromě účesů, barvy očí či velikosti poprsí lze měnit i tvar těla a obličeje. Nechybí ani různá tetování. Díky mnoha nastavením se hráči snáze identifikují se svojí postavou a rolí. 

 


Na tomto videu vám ukážeme rozhraní, v němž se vytváří postava, a samozřejmě souboje - v akci uvidíte mého medvědího šamana. Video v lepší kvalitě stahujte od nás zde (44,2 MB, 640x480).
 

 

 

 

Age of Conan
Bitvy proti přesile jsou ve hře běžné. Tato fotka je trochu fabulace, ve skutečnosti bych zvládl zhruba tři protivníky na stejné úrovni.

 

Začátky nebývají hrdinské a nejinak tomu je i v Age of Conan. Probouzíme se na pláži neznámého ostrova – jako otrok, který přežil ztroskotání otrokářské lodi. Po několika prvních soubojích a záchraně krásky v nesnázích se hráč ocitá v pirátském městečku Tortage. Ostrov je začátečnickou zónou pro prvních dvacet herních úrovní. Vysvětlí vám, jak hra funguje, seznámí s ovládáním a více se zaměřují na vyprávění hráčova příběhu.

Přes den potkáváte ostatní hráče a můžete společně plnit úkoly. V noci je hra vyhrazena pouze vám, kdy sledujete svůj osud a pomalu skládáte mozaiku toho, kým jste. Obě z částí mají svoje různé úkoly, den a noc se přepíná pokecem s hostinským U žíznivého psa. Startovní zóna je, bohužel, společná pro všechny tři rasy, příběh se drobet liší pouze v závislosti na zvoleném archetypu.

 

Age of Conan
Takto vypadá dopravní prostředek ve hře. Ale až od čtyřicáté úrovně, do té doby hezky po vlastních.

 

Brzy po startu zjistíte, že i Hyboria má svoje omezení. Její svět je roztříštěn na mnoho zón, přičemž při přechodu se objeví nahrávací obrazovka. To je na první pohled zklamání, ovšem každá mince má dvě strany. Program sám reguluje počet hráčů v každé zóně a v případě potřeby založí její kopii.

Může se tak stát, že pozvete skupinku dobrodruhů za účelem splnění těžkého úkolu, dáte si sraz na křižovatce před vesnicí nepřátel a byť budete stát na stejném místě, neuvidíte se. Je potřeba se přepnout do stejné kopie zóny.

Díky tomuto systému tak autoři bez problémů ustáli počáteční nápor hráčů. Příklad: zatímco zóna pro úrovně třicet, v níž jsem plnil úkoly, měla tři kopie, u startovní zóny jsem jich během oficiálního zahájení napočítal přes 70. Výhodou této regulace je, že se nečekají fronty na nepřátele, kteří se "nestíhají obnovovat" a hráčů, které potkáváte, je "tak akorát". Osobně s tím problémy nemám, ale rozumím i těm, jimž bude vadit, že to není ten "jeden velký svět".

 

Age of Conan
Úkol splněn, vlk si pochutnává na vnitřnostech z prasete. Lepší, než kdyby šlo o moje vlastní...

 

Pojďme na souboje – ty se vám budou líbit. Předně, když švihnete zbraní, zraňuje se vše v trajektorii úderu, nikoliv pouze zaměřený cíl. Pokud hrajete na PvP nebo RP-PvP serverech, je docela možné, že se vám přihodí následující situace: vidíte chudáka, který má hromadu problémů třeba s dotírající dravou šelmou, a rozhodnete se mu velkoryse pomoci. Zacílíte na šelmu, provedete zdrcující úder, nicméně tím zasáhnete – a samozřejmě zabijete – i onoho nešťastníka. Pokud byste mu chtěli skutečně pomoci, musíte se dost hlídat, nebo jej pozvat do skupiny. 

Další kapitolou je systém útočení. Časem si zažijete určité postupy, o tom žádná, zábavnost soubojů ale spočívá v tom, že musíte reagovat na protivníka. Vysvětlím. Začínáte se třemi směrovými útoky – zleva, na hlavu, zprava (ty na vyšší úrovni ještě doplní další dva). Pokud budete do nepřítele mlátit například pouze zprava, přelije si tam svoje štíty (to jsou ty bílé obloučky okolo jeho postavy). To znamená, že vaše rány z tohoto směru jej mnoho nezraní. Postupem času se naučíte mnoho kouzel a

 

Age of Conan
Bitevní vřava, právě plníme úkoly určené pro partu dobrodruhů.

 

speciálních kombo útoků. Abyste takový kombo útok úspěšně provedli, musíte ve správný okamžik stisknout danou kombinaci ze základních úderů. Samozřejmě i kombo by pro největší účinnost mělo končit v místech, kde se protivník kryje nejméně. 

Za poslední hlavní důvod, proč si souboje oblíbíte, považuji bitky proti přesile. Rozdat si to naráz na život a na smrt proti třem až čtyřem protivníkům je v Age of Conan denní chleba a zatím nepociťuji ani náznak omrzení. Různé AoE útoky a odhazování do dálky vypadají skvěle, atmosféru dále umocňuje opravdu povedený soundtrack. A třešnička na dortu? Šance na tzv. "fatality", kdy protivník zemře obzvláště brutálním způsobem a svojí krví potřísní váš monitor.

 

Age of Conan
Do tohoto pohledu se hra přepne během rozhovorů s počítačovými postavami.

 

Od soubojů s počítačem je jen malý krůček ke střetům s hráči. Gildy se teprve formují, hráči se skládají na založení vlastního města a postavení prvních budov. Bitvy o tvrze mezi gildami jsou v těchto dnech hudbou budoucnosti. Zatím se bojuje při levelování (na PvP serverech), kdy se například parta padouchů dohodne a zabíjí ostatní osamocené dobrodruhy, na což zareagují ostatní hráči, složí o něco větší skupinu a vyrazí se pomstít. Nebo se v menu přihlásíte na bitevní pole a až se sejde dostatek hráčů, utkáte se. Po skončení se opět ocitáte na původním místě, není třeba nikam běhat.

 

 Event gildy Targuen - stavění budovy města

Na prvním snímku se "staví", respektive roste ze země nová budova města - obranná věž. Na druhém se všichni běží podívat nahoru. A třetí snímek je "focení" členů před pevností.

Age of Conan Age of Conan Age of Conan



Potyčky mezi hráči můžeme označit za všechno možné, jen ne statické. A to z jednoduchého důvodu – běhání. Kromě počtu životů a many disponuje každá postava staminou. Tu potřebujeme na kombo útoky a právě běhání. Takže, pokud hrajete za melee povolání a potkáte kouzelníka, připravte se na to, že před vámi bude zdrhat a

 

 

Age of Conan
Právě probíhající souboj dvou týmů v aréně. Ačkoliv se to ještě nezdá, na tomto snímku my zbývají asi dvě sekundy života.

 

kličkovat. Pokud se pustíte do pronásledování sprintem, bude vám klesat stamina a tím se zároveň připravíte o kombo útoky – na druhou stranu z dálky mu nic neprovedete.

Zde doslova platí „easy to learn, hard to master“, jinými slovy rychle pochopíte, co a jak máte dělat, ale chvíli potrvá, než svojí postavu dokonale zvládnete. Souboje jsou samozřejmě mnohem zajímavější, když proti sobě stojí dvě skupinky, případně každý hraje sám za sebe ve větší bitce. Vyvážení postav nehodlám komentovat a na jiné než maximální úrovni mě ani nezajímá. Tomuto aspektu se budeme věnovat až za několik týdnů.

Vedle soubojů si pár slov zaslouží i plnění úkolů. Jistě, i v tomto případě to je paranoia ve smyslu "ó vyvolený, jen ty můžeš zachránit tento svět... proto mi přines deset krysích ocásků", ale jinak to asi nejde (i když, napadá nás systém „veřejných úkolů“ ve Warhammer Online, kdy se hráč, jako jeden z mnoha, připojí k již probíhající události). Zpět ale k Age of Conan – zde je náplň klasická: zabij, najdi a přines, doruč, promluv si či eskortuj. Líbí se mi, že se ale najdou i úkoly, v nichž nejde o to pouze někoho zabít.

 

Age of Kudlenka - názor Oty Schona
Age of ConanAge of Conan jsem hrál už v IGN betě. I když tehdy byla hra ještě dost nevyladěná, co se nároků na počítač týká, okamžitě mě uchvátila. Díky týdnu hraní jsem si vyzkoušel několik různých povolání, abych nakonec skončil u toho nejlepšího. Po spuštění brzkého přístupu do hry pro vybrané předplatitele jsem strávil půl hodiny úpravou tváře a poprsí barbarky Kudlenky. 

Za touhle volbou nestojí fascinace Barbarem Conanem, ale samotná hratelnost. Drtivé a brutální útoky a nutnost zabít nepřátele dříve, než se prokoušou přes vaši koženou zbroj má prostě něco do sebe, nemluvě o možnosti používat od začátku luk a střídat obouruční zbraně či kudličku do každé ruky. 

Narozdíl třeba od léčitelských povolání barbar v průběhu prvních třiceti úrovní nenaráží na žádné dramatické změny ve stylu a efektivitě boje. Naopak, ničivá síla barbarů plynule stoupá s tím, jak se objevují nové dovednosti a větší a blyštivější zbraně. Hra je velkorysá, a tak i hráč, který se soustředí jen na svůj vlastní osud a hraje o samotě, má k dispozici obstojné vybavení. Něco zajímavého občas spadne z nepřátel, ale nejlepším zdrojem zbraní a zbrojí jsou lidé, kteří vám zadávají úkoly. Odměny jsou lákavé a každé povolání si přijde na své. 

Lepší kusy lze získat v podzemních kobkách a epických instancích. Sami se tam ale nepouštějte, i když barbarka Kudlenka zvládla zabít obrovskou příšeru i sama, ale příšerka měla na kopí jen 25 zářezů, zatímco na ostří Kudlenčiny sekery už jich bylo třicet dva. Pěkné věci se dají najít také v bazaru, ale ten je kvůli podvodníkům zavřený, provoz by měl ale zase brzy zahájit. 

Nejvýznamnější a také nejzábavnější částí hry je samozřejmě boj. O soubojovém systému Age of Conan jste už určitě mnohé četli. Je jiný, než jste zvyklí a je díky tomu mnohem zábavnější. Ani po více než třiceti hodinách hraní se neomrzí. Hlavní zásluhu na tom má skutečnost, že většinou bojujete proti dvěma a více nepřátelům najednou a nemáte moc čas přemýšlet nad zbytečnostmi. Pikantním kořením soubojů jsou animace smrtících útoků. Není nic hezčího, než když Kudlenka zasekne padouchovi obouruční sekeru do boku a pak mu svými pěstěnými ručkami zlomí vaz. A krev cáká až do nebes. 

I přes špatně zvladatelnou agresivitu je ale Kudlenka v celku hodné a dobře vychované děvče, takže neváhá věnovat nějaký ten čas na pomoc bližním, byť si za to nechává zaplatit. Třeba sbírání zubů vanirských útočníků, kteří plundrují Conallovo údolí jí vyloženě bavilo. Ale to je jen rozptýlení od smyslu života barbarky Kudlenky – vše, co dělá, dělá proto, aby získala zpět svou paměť zatemněnou stygyjským čarodějem. Kudlenku ještě čeká dlouhá cesta... 

A teď rychle a věcně – Age of Conan zatím předvedl snad nejhladší start nové MMORPG a hra jako taková je strhující. Nejvymazlenějších je zatím prvních dvacet úrovní v Tortage, po opuštění ostrova ale zase člověku padá čelist nad krásou a různorodostí jednotlivých království Hyborie. Funcomu se povedlo nevídané – zázračné zvýšení plynulosti hry mezi betaverzí a finálním klientem. Jistě, pořád je vhodný dvoujádrový procesor a spousta ramky, ale na nižší detaily si zahrajete i na tři roky starém počítači. Jen si neužijete ty grafické orgie. 

Jistě, i AoC má chyby – většina questů po opuštění Tortage už není namluvená, animace šatů a vlasů je horší než v EQ2, pár questů nefunguje, jak má (Kudlenka narazila na 2 ze šedesáti), chat a správa guild by si zasloužil ještě trochu práce a na vyšších úrovních to bude chtít víc questů. Ale jaká MMORPG byla při spuštění dokonalá?

 

 

Age of Conan
Pokud nepřátelskému týmu zničíte tento totem, zabití hráči se již neoživí.

 

Hodně rychle si zvyknete na trasování úkolů. Namísto nekonkrétních popisů vám hra na mapě křížem označí místo, kam jít a následně ukáže, kde si vyzvednout odměnu. Vím a souhlasím, je to další zjednodušení, na druhou stranu odpadá často zdlouhavé hledání a hráči se díky tomu můžou soustředit na provedení samotného úkolu. 

O povoláních jsme referovali již vdojmech z bety, rozepsal bych se konkrétněji o tom, které hraji – medvědím šamanovi. V betě mě oslovil Conqueror; plechovka, která to se štítem neumí, raději rozdává rány. Jenže představa hraní toho samého se mi vůbec nelíbila, proto jsem se vrátil k postavě se schopností léčit (ty si obvykle vybírám). Medvědí šaman u mě zvítězil ze dvou důvodů. Ze všech tří léčitelů obleče nejlepší brnění v této třídě (medium) a způsob jeho léčení mi přijde vskutku originální. Léčivá kouzla se totiž aktivují tím, že mlátím do nepřátel a opravdu, i ve skupince to funguje. Také záleží na správném rozestavení skupiny a natočení.

 

BonusWeb gameplay video
Uvidíte městečko Tortage ve startovní zóně, souboj s jedním z bossů v singleplayer části hry, souboj s pirátem a nakonec si, už ve "velkém světě", pozabíjíme pár vlků. Video v lepší kvalitě stahujte od nás zde(66MB, 640x480).


 

 

 

Age of Conan
Další z úkolů pro skupinku, tentokrát zapalujeme stany.

 

Do úrovně dvacet jsem neměl daleko k tomu šamana smazat, protože zatímco ostatní si dávali dva až tři nepřátele náraz, sám jsem pižlal jednoho. A měl co dělat. Na třicítce už bych neměnil. Rozdávané rány sice nepatří k nejsilnějším, nicméně tři až čtyři protivníci už nedělají problémy – průběžně se totiž uléčím. Pokud se mi podaří přežít úvodní nápor, je vyhráno. V tom mi pomáhá především odhození protivníků stranou a plošný stun. 

O hře se hodně mluví v souvislosti s nároky na herní železo. Perfektní grafika si žádá svoje a ačkoliv je Conan slušně optimalizován (oproti betě), na starších konfiguracích to není ono. Pokud se vám trhá World of WarCraft a chcete zkusit AoC, přišel čas na upgrade. Osobně jsem nerad zainvestoval do nové desky, procesoru, pamětí a grafiky, starý zdroje to ještě utáhne. Na konfiguraci Intel Core 2 Duo E6550 @ 2.33 Ghz, 3GB RAM DDR2 a grafice GeForce 8800 GT můžu, v rozlišení 1280x1024, hrát na maximální detaily. Minimální konfigurace uváděná Funcomem je možná tak vhodná ke spuštění, ale ne hraní. 
 

 

Age of Conan
Ty oči...

 

Jako každé MMORPG ani